Plantenfestijn Appeltern en Groei&Bloei 8 en 9 juni 2024

Na de inspirerende berichten van onze landelijke Groei & Bloei vertrokken mijn echtgenoot en ik op zondag 9 juni richting Appeltern. Bij aankomst rond 12.00 uur was de normale parking reeds lang vol, maar we konden de auto goed stallen in de aan de overkant gelegen weilanden, waar al veel auto’s stonden, maar nog ruimte in overvloed was. Het weer was prima met een zonnetje, beetje fris op de open vlakte, maar in het park lekker en niet te warm. Na de entree begonnen we met een markt met veel vaste plantenkwekers, bollen en knollen en tuintoebehoren. Ik scoorde een prachtige kleine maar scherpe plantschop om thuis mijn uitdijende bamboe aan te pakken (bij de Tuinheeren, helaas gaan ze dit jaar echt met pensioen).

In drie blokken van tuinen zijn de prachtige  resultaten tentoongesteld van de deelnemers aan de landelijke bloemschikwedstrijd, die op zaterdag plaatsvond. Langs het slingerpad de door G&B-afdelingen gemaakte bloemslingers.

Opzij van de hoofdroute duiken we met regelmaat de verschillende tuinen in om inspiratie voor thuis op te doen. Ons laatste bezoek dateert al van jaren terug en er zijn ondertussen veel nieuwe tuinen aangelegd of tuinen aangepast.

Natuurlijk doen we ook het Groei&Bloei tiny house aan voor een praatje met Dinie (bloemschikken) en Femke (achter de kraam ledenactie/PR). Een duivenpaar heeft opzij boven de deur zijn nest gemaakt en is ondanks de drukte bezig met het voeren van de jongen, die op uitvliegen staan.

Daarna vervolgen we de route langs de blooming fields, de nationale vaste plantentuin en de ‘noviteitenborder’ met een presentatie van nieuwe eenjarigen en vaste planten van dit jaar.

Tot slot nog de plantenmarkt en tuinwinkel van Appeltern en een hapje en drankje en dan nemen we bij de uitgang nog afscheid van Caroline (bureau landelijk, die hier de hele dag stond om G&B-ers te verwelkomen) en keren we met een zeer tevreden gevoel huiswaarts.

Nog meer foto's zien van het plantenfestijn: KLIK HIER

Joke Schreuder