G&B-Ledenavond 9 Januari 2024  locatie P. de Hooghflat, zaal op de 1e verdieping. Graag de hoofdingang gebruiken. Parkeren op het terrein alleen op plekken zonder nummer(bord) en verder langs de De Hooghlaan. Toegang voor leden gratis, niet-leden betalen € 5,00 incl. koffie/thee.

Zaal open 19.30, de lezing begint om 20.00 uur

Inhoud lezing:

Fietstocht door Normandië en Bretagne met bezoek aan bijzondere tuinen

In Normandië gaan we naar een tuin, Agapanthe geheten, die iets ten noorden van Rouen ligt.

In deze prachtige tuin staan manshoge Agapanthussen naast 2000 soorten andere planten.

Het is een doolhof van paadjes met de ene verrassing na de ander, u zult het zien.

We bezoeken de Botanische tuin van Rouen met een hele oude tropische kas en oude oranjerie. In het plaatsje Allouville-Bellefosse staat een Eik met een omtrek van 10 meter.

Er zijn twee kapelletjes in gebouwd, want hij is geheel hol van binnen. In 1696 was deze boom al een bezienswaardigheid. In Routot staan op een klein kerkhofje 2 enorme taxusbomen. De kleinste heeft een stamomtrek van 8.50 meter en de dikste is 11 meter!

In beiden staat een Mariabeeld. In de dikste is een kapel gemaakt, afgesloten door een deur notabene. Een boom met een deur erin is wel heel apart!

Chateau de Brecy ligt in de streek Calvados. Een schitterend gerestaureerde 17-eeuwse tuin met perfect onderhouden buxusparterres. Via een grote poort en binnenplaats krijg je toegang tot de tuin en wat je daar ziet is een sprookje.

Na de pauze fietsen we langs de noordkust van Bretagne.

Fietsen langs de grillige kust en het lieflijke binnenland is een feest. Ook hier bezoeken we een paar tuinen. Chateau de la Ballue ligt verscholen in de heuvels. Het 17-eeuwse kasteel heeft een formele tuin met golvende Taxushagen. Voor de rest is het een tuin in maniëristische stijl, gekenmerkt door een decoratief spel van bewegingen en contrasten.

We gaan lopen op de eilanden Ile de Batz en Ile de Brehat, beiden met subtropische begroeiing als gevolg van de warme golfstroom. De Hydrangea’s bloeien volop. Uniek is de Jardin exotique van Roscoff. Een tuin op een rots met Cordylines uit Nieuw-Zeeland, Protea’s uit Zuid Afrika en 4 meter hoge Echiums, inheems op de Canarische eilanden, en nog veeeeel meer.

Dit alles is nog maar een kleine opsomming van onze fietstocht door dit bijzondere stukje Frankrijk.

Henny van der Wilt