De Bilt/Bilthoven

Verslag Engelandreis Evert & Heleen

Voor meer foto's KLIK HIER

Engeland reis 27-6 1-7

We vertrokken om 8.10 uit Bilthoven en waren rond 9.30 in Hazeldonk waar onze reisleider Bram en medereizigster Els instapten. Onderweg nog een pauze en door naar de oversteek. Na de douane was er vertraging en duurde het even maar om goed 16.00- nu 15.00 uur reden we weer. Via een pad- wat geschikt was voor 4wheeldrive auto’s/ paard en wagens  en vee- kwamen we daar met een flink beschadigde bus door. We komen aan in de eerste tuin: Godinton House, een prachtige tuin, wijds, vergezichten, uitzonderlijk mooie  kleurschakeringen van de delphinium. Koffie en thee met een flapjack of andere taart  was daar ook te koop. Inmiddels is het 17.00 en gaan we richting Hilton in Reading. We zijn daar om 19.45 en gaan 20.15 eten.

Na een heerlijk ontbijt, voor elk wat wils , vertrekken we om 8.15, en zijn al snel in de eerste tuin: The Old Rectory, een tuin waar heel veel te zien was , waar we naar het toilet konden door een echt engels(?) slaapkamertje en verwend werden met carrot-  en citroencake en andere lekkernijen. We bezochten ook het bijbehorende kerkje. Na 11 uur reden we weer richting Oxford, velen kozen ervoor om een rondrit met de bus te doen waardoor je te voet minder tijd had maar wel veel zag en hoorde. Iedereen weer op tijd bij de bus zodat we om 16.00 In Buscot park waren,  het huis bezichtigd waar “gewoon”een Hollandse kamer was met o.a een Rembrandt en heel veel andere kunst maar we komen voor de tuinen dus….enorm uitgestrekt, lange zicht lijnen die je soms in de war brengen: Het lijkt uit de verte een waterval  maar als je er naast staat maar één ornament met water….ook hier eigenlijk tijd te kort. Via een mooie rit een beetje binnendoor stoppen we op een parkeerplaats met zicht op  het witte paard van Uffington. En  weer naar Reading waar we rond 8 uur aankomen en ( de meesten) gelijk gaan eten.

Ook deze zaterdag vertrekken we om 8.15 en met een half uurtje zijn we bij de tuin Farley Hill, deze privé tuin werd onderhouden door de eigenaars zelf, mooie pergola met hanging baskets ( we vroegen ons af hoe die dagelijks water kregen). Hier sprak, vond ik, zoveel liefde uit van de eigenaars. Na koffie met wat lekkers vertrekken we naar Rookwood farmhouse in Newberry,  het niveau verschil is opgevangen door  terrassen te maken waardoor alles er strak uitziet, opvallende details zoals een “punt” berceau  van wilgen takken. Om 12.45 richting Goring on Thames voor de publunch waar we van alles konden proeven op kleine keramieken schoteltjes. Nog even tijd om daar rond te lopen,de Thames op te zoeken  en het kerkje te bekijken, een bijzonder (oud) plaatsje. We vertrekken om 15.30 en zijn om 16.00 bij The Grange, waar we sporen van Piet Oudolf zien, gevarieerde tuin, prachtige vijver, de moeite waard. We zijn deze keer al om 18.00 in het hotel , heerlijk even alle tijd voor douchen en rustig eten.

Vanmorgen een beetje uitslapen want we vertrekken “pas”om 9.00 naar RHS Wisley bij Ripley. We zijn er rond 10.00 en hebben tot 14.30 alle tijd. Bijzonder complex, heel veel te zien, veel bezoekers maar door de uitgestrektheid niet storend, veel gezinnen met kinderen die er op de weides zaten en lekker aten. Niet alles maar genoeg gezien. Vertrek naar de Waterperry  Gardens, waar we via winkeltjes in de tuin komen, zelf hebben wij hier niet heel veel meer gelopen maar een poosje in het mooie kerkje gezeten met meerdere reisgenoten.

De laatste dag van onze reis, om 7.45 in de bus en gaan richting Sandwich waar we de Salutation Garden bezoeken, onderweg vertelt Bram ons nog van alles over de geschiedenis , over eiken knotten, hophuizen en veel meer. Rond 10.45 zien we de zee bij Sandwich,we  zijn van 11 tot 12.30 in deze tuin die nu  grotendeels onderhouden wordt door vrijwilligers en is nu weer up to date maar is een poos verwaarloosd geweest. Leuke verrassende tuin in een mooi oud stadje.

We kunnen hier drinken met iets lekkers nemen, er is een variëteit aan koffiemokken….ik heb er een van het huwelijk van Charles en Diana ( 1981!!!).De tuin is mooi met gesnoeide “pilaren”en velen van ons nemen een foto van een speciale papaver, wit met een geel hart, genoemd spiegeleipapaver. Weer in de bus en we zijn mooi op tijd bij de terminal en vlot door de douane. We rijden met de bus om 14.10 de trein op, gaan rijden om 14.22 om 14.25 wordt het donker en 14.50 zien we weer licht door de raampjes. 14.58 staan we stil en om 15.05 weer van de trein, dus al met al een uurtje. En dan weer Europese  tijd dus 16.05. Kwart voor vijf passeren we de Belgische grens, we maken een omweg vanwege drukte rond Antwerpen en komen om 19.30 in Breda bij het Mastbos, waar we heerlijk aten en, ach voor de verandering, de traditie van  worteltjes en bloemkool werd voortgezet. Willemien en Gerry  krijgen een bedankje  en we nemen afscheid van Bram  en zetten hem af bij een bushalte in Breda, vertrek 22.00, rond 23.00 weer in Bilthoven waar voor sommigen het ontvangst comité klaarstaat. Chauffeur Marcel krijgt een vervanger en mag met de luxe auto naar Zaandam en de bus wordt ook veilig thuis gebracht door een collega.

Dit is een verslag van de (onze eerste) Engelandreis.

Op 10 juli keken we naar Morse en herkenden toen duidelijk gebouwen in Oxford.